نکاتی مفید جهت استفاده از حداکثر ظرفیت انبار

انباری

استفاده بهتر از ظرفیت انبار برای نصب قفسه انباری راک صنعتی و..

چگونه میتوانیم از حداکثر ظرفیت انبار استفاده کنیم ؟

هنگامی که انبارها برای اولین بار طراحی و تجهیز میشوند بعد از گذشت زمان ممکن است متوجه شویم ظرفیت کافی برای انبار کردن کالاها در اختیار نداریم.

با توجه به اینکه انبارها برای استفاده طولانی مدت تجهیز میشوند و ممکن است تدریجا کارایی اولیه را نداشته باشند. استفاده از حداکثر ظرفیت انبار کارایی انبار را بهبود میبخشد و همچنین در هزینه ها صرفه جویی می شود.

شاید شما هم یکی ازین سوالات ذهنتان را به خود مشغول کرده باشد.

  • چگونه فضای ذخیره سازی خود را به حداکثر برسانم؟
  • کدام یک حداکثر ظرفیت ذخیره سازی را فراهم می کند؟
  • مزیت افزایش ظرفیت ذخیره سازی چیست؟
  • ظرفیت موثر ذخیره سازی چقدر است؟

درینجا چند نکته برای بهینه سازی ظرفیت انبار در اختیار شما قرار میدهیم، امیدواریم استفاده ازین نکات به شما کمک کند تا از انباری خود به نحو عالی بهره ببرید.

  • ابتدا مطمعن شوید که سیستم قفسه بندی که در انبار اجرا میشود صحیح است.

نوع سیستم قفسه بندی شما باید با توجه به نوع کالا، نحوه ورود و خروج، سیستم جابه جایی و… طراحی شده باشد، گاها در هنگام تجهیز انبار بدون توجه به این نکته سیستم قفسه بندی اجرا میشود و بعد از مدتی انبارگردانی دچار مشکل میشود.

پس اگر قصد دارید انبار خود را مرتب سازی نمایید و از فضای انبار استفاده بهینه ببرید حتما این نکته را مدنظر داشته باشید و سیستم قفسه بندی را مورد بررسی قرار دهید.

در مقاله ای اهمیت طراحی نقشه انبار را توضیح داده ایم که میتوانید در این لینک مطالعه نمایید.

  • از عمودی سازی سیستم ذخیره استفاده کنید.

در انباری هایی که ارتفاع دیوارها بلند باشد میتوانید از قفسه ها به صورت عمودی استفاده کنید، این نوع قفسه بندی که به شما امکان می دهد ظرفیت را در ارتفاع افزایش دهید و کالاهای بیشتری را ذخیره نمایید.

همچنین میتوانید فضای بالکنی با استفاده از پانل پله و راک بالکنی اضافه کرده و نیم طبقه های مفیدی ایجاد کنید.

  • عرض راهروها را بررسی کنید.

در خیلی از انبارها عرض راهرو ها بیشتر از حد نیاز طراحی شده ، اگر چیدمان انباری شما به شکلی راهروها در چند ردیف است شاید بتوانید با کم کردن عرض راهروها فضای کافی برای اضافه کردن یک ردیف قفسه جدید ایجاد نمایید.

در نظر داشته باشید هنگام بررسی عرض راهروها، سیستم حمل و نقل و اندازه کالاها را در نظر بگیرید.

  • به روشنایی و نورپردازی انبار دقت کنید.

شاید نورپردازی انبار در نگاه اولیه چندان مهم به نظر نرسد ولی در نظ داشته باشید نورپردازی صحیح اولا باعث ایجاد ایمنی بیشتر کارکنان و ثانیا بهره وری را بهبود میبخشد و همچنین نورپردازی صحیح کمک میکند هیچ  بخشی از نظرمان دور نماند.

این بدین معناست که هر بخش یا فضایی که مورد استفاده نیست سریعتر مورد توجه و بررسی قرار میگیرد. اگر مایلید در مورد نورپردازی انبار بیشتر بدانید میتوانید به این لینک مراجعه کنید.

  • دیوارهای اضافه را حذف کنید.

گاها در انبار ها مکان ها یا دیوار هایی مشاهده میشوند که به آنها توجه نمیکنیم، در صورتی که حذف این مکان یا دیوارها به بزرگ شدن محل ذخیره سازی کمک میکند. دقت کنید در انبار شما چنین مکان یا دیوارهایی وجود دارد یا خیر.

 

  • فضاهای جانبی را بررسی کنید.

به فضای بیرونی انبار خود دقت کنید و بررسی کنید که آیا فضایی در بیرون از از انبار شما وجود دارد که مورد استفاده قرار نمیگیرد؟

در اکثر انبارها چنین مکان هایی وجود دارد که به آنها توجه نمیشود و یا از آنها به درستی استفاده نمیشود، اگر در انبار کالاهای خود دچار مشکل کمبود جا شده اید میتوانید ازین مکان ها بهره ببرید.

  • چیدمان درست کالاها

اکثر انبارها برای انبارش طیف زیادی از کالاها استفاده میشوند، اگر انبار کالاها بر اساس قائده منظمی چیدمان نشود، به جز اینکه وقت بیشتری برای جابه جایی و ورود و خروج کالاها صرف میشود باعث میشود فضاهای خالی بلا استفاده ای گاها ایجاد شود.

بنابراین سعی کنید تا حد ممکن کالاها را بر اساس ویژگی خاص خود در محل هایی تعیین شده انبار کنید. و همینطور همیشه از پلانوگرام برای پیدا کردن فضاهایی ک خالی هستند و یا کالای کمی در آنها انبارش شده استفاده کنید.

با این کار در صورت ورود کالای جدید بهترین مکان در کمترین زمان را برای انبارش پیدا میکنید. اگر میخواهید در مورد پلانوگرام بیشتر بدانید به این لینک مراجعه کنید.

کالاهایی ک بیشترین ورود و خروج دارند را در بخش هایی قرار دهید که بیشتر در دسترس هستند و میتوانید بر اساس نوع کالاها هر کدام را در یک لاین تعیین شده قرار داده و به وسیله کد هر بخش را از بخش دیگر متمایز کنید.

با این کار انبارداران و کارمندان با سرعت مطلوب و بدون هدر رفتن انرژی به کار خود میپردازند و باعث استفاده بهینه از فضای انبار شده و در کاهش هزینه ها نیز تاثیرگذار است.

امیدواریم توانسته باشیم با پیشنهاد این راه کارها به شما دوستان عزیز کمک کرده باشیم. در صورت تمایل نیز میتوانید با مشاوران متخصص ما تماس بگیرید.

 

دیدگاه‌ها 2

*
*

    Sherman پاسخ

    Wow that was odd. I just wrote an very long comment but after I clicked submit my comment
    didn't show up. Grrrr... well I'm not writing all that over again. Anyway,
    just wanted to say excellent blog!

    Feel free to visit my web-site; how to get more followers on instagram
    (wwd.com)