تاثیر رنگ ها در فروشگاه و تاثیر آن بر فروش

تاثیر رنگ ها در فروشگاه و تاثیر آن بر فروش

در مقاله ای در مورد تاثیر طراحی داخلی بر فروش صحبت کردیم و چند خطی در مورد تاثیر رنگ ها بر مشتریان و اثرات رنگ ها بر احساسات آنها بحث شد، در اینجا لازم دیدیم ذر مورد تاثیر رنگ ها بیشتر صحبت کنیم.

رنگ‌ها و ترکیب‌های رنگی بر جایی که نگاه می‌کنیم، و نحوه ارتباط و تفسیر آنچه که به آن نگاه می‌کنیم تأثیر می‌گذارند. رنگ در نهایت می‌تواند بر شناخت و جلب توجه فروشگاه شما اثرگذار باشد.

رنگ چگونه بر مشتریان و فروش شما تأثیر می گذارد؟

رنگ ها احساسات متفاوتی را در افراد برمی انگیزند و می توانند عامل تعیین کننده ای برای خرید محصول یا داشتن تجربه یک حس خوب در هنگام خرید را ایجاد نمایند، هارمونی رنگی که توسط رنگ دیوارها، نورپردازی ، قفسه ها و… ایجاد میکنید یک تاثیر ناخودآگاه در مشتری های شما ایجاد میکند.

روانشناسی رنگ به موضوع مهمی در فعالیت های بازاریابی و برندسازی یک شرکت تبدیل شده است، اما همچنان موضوعی پیچیده با برخی تصورات غلط است. چگونه برندها می توانند از رنگ در بازاریابی خود برای تأثیرگذاری بر رفتار خرید و به حداکثر رساندن نرخ تبدیل و فروش استفاده کنند؟

اهمیت روانشناسی رنگ در بازاریابی

رنگ ها تاثیر مهمی بر رفتار و احساس ما دارند. رنگ‌ها نشانه‌های عاطفی را تحریک می‌کنند، آنها می‌توانند احساسات مختلفی را در افراد برانگیزند و حتی می‌توانند تفاوت تلفن یا ماشینی را که برای خرید انتخاب می‌کنید، یا بر تجربه و تأثیری که در وب‌سایت یک شرکت، محتوای بازاریابی یا فروشگاه فیزیکی آن‌ها دارید، ایجاد کنند. در واقع، 85 درصد از خریداران می گویند که رنگ دلیل اصلی خرید یک محصول است.

رنگ تأثیر روانی قدرتمندی بر روی افراد دارد، رنگ ها یتوانند در فضای فروشگاه شما یک حس سردی و بیحوصله گی در مشتری شوند یا برعکس یک حس شادمانی و هیجان در فروشگاه ایجاد کنند.

رنگ ها و احساس

رنگ بر همه افراد تأثیر می گذارد، اما می تواند تأثیر متفاوتی روی افراد بگذارد. با این حال، روان‌شناسی رنگ‌ها، که تأثیراتی را که رنگ‌های مختلف ” گاهی اوقات حتی ناخودآگاه ” بر احساسات افراد می‌گذارند، مطالعه می‌کند، ایده بسیار خوبی در مورد اینکه چگونه می‌توان رنگ‌ها و احساسات را به بهترین نحو مرتبط کرد، ارائه می‌کند. بنابراین، کدام رنگ‌ها به ما احساس شادی یا غمگینی می‌دهند، و کدام‌ها هیجان را در مقابل قابلیت اطمینان ارتباط می‌دهند؟

درینجا تاثیر یک سری رنگ ها به طور خلاصه بیان میکنیم.

رنگ قرمز

به طور معمول، رنگ قرمز با هیجان همراه است. این رنگ انرژی زا و جلب توجه است و می تواند احساس فوریت و حتی احساس گرسنگی ایجاد کند. استفاده بیش از حد رنگ قرمز ممکن است حس اضطراب ایجاد کند پس آنرا با رنگ هایی مانند سفید یا مشکی ترکیب میکنند که ترکیب زیبایی را ایجاد میکند.

رنگ آبی

رنگ آبی با حس آرامش و اعتماد همراه است و حس امنیت را القا میکند، به همین دلیل است که بسیاری از برندهای جهانی در لوگوی خود از رنگ آبی استفاده میکنند. رنگ آبی، رنگ اجتماع و افراد است ولی استفاده بیش از اندازه از رنگ آبی محیط را سرد نشان میدهد.

رنگ سبز

این رنگ با حس طبیعت و محیط همراه است و احساس سلامتی، آرامش و رشد را القا میکند، بنابراین در فروشگاههایی که مواد ارگانیک را به فروش میرسانند و همچنین در لوگوی داروخانه ها استفاده میشود. رنگ سبز اغلب برای «آرامش دادن» مشتریان در فروشگاه‌ها استفاده می‌شود.

Colorful paper bags placed on the table

رنگ زرد

زرد، رنگ مشخص چهره های خندان، به طور شگفت انگیزی با شادی، سرگرمی و نگرش مثبت مرتبط است. در همین حال، نارنجی دوست رنگ زرد است و گاهی آنرا با انرژی قرمز ترکیب می کند تا احساس ماجراجویی، اصالت و گرما را ایجاد کند. این رنگی است که به طور گسترده توسط تیم های ورزش، مکان هایی که با بچه ها سروکار دارند و در کل جاهایی که شورو نشاط دارد استفاده میکنند.

رنگ مشکی

این رنگ حس سلطنت و قدرت را القا میکند و در کنار رنگ طلایی و قرمز حس لوکس بودن بیشتری دارد. مشکی رنگ کمال و اقتدار میباشد و بیشتر در فروشگاههایی استفاده میشود که مکان بزرگ داشته باشند زیرا این رنگ مکان را کوچکتر از چیزی که هست نشان میدهد.

رنگ صورتی

صورتی به طور کلی با محصولات زنانه مرتبط باشد، این رنگ حسی از لطافت، زیبایی و عاطفه را القا میکند، بنابراین از این رنگ در فروشگاههایی که با لوازم زنانه مثل لوازم آرایشی فروشی سروکار دارند استفاده میشوند یا از این رنگ در اسباب بازی و لباس های بچه گانه دخترانه بیشتر استفاده میشود.

رنگ های سرد و گرم

رنگ‌های گرم، از جمله قرمز نارنجی و زرد، احساساتی از احساس گرما و آرامش در آفتاب گرفته تا احساسات پرشورتر خشم و پرخاشگری را برمی‌انگیزد. در حالی که رنگ‌های سرد مانند آبی، بنفش و سبز را می‌توان آرام، امن و آرام توصیف کرد، اما می‌تواند سرد و غمگین نیز باشد. رنگ می تواند بر خلق و خوی تأثیر بگذارد و بنابراین عادات خرید را تغییر دهد.

رنگ یک ابزار ارتباطی قدرتمند است و می تواند برای واکنش به عمل، تأثیر بر خلق و خو و حتی تأثیر بر واکنش های فیزیولوژیکی استفاده شود. “انتخاب رنگ های مناسب برای استفاده تاثیر زیادی بر فروش محصول دارد.” (جی سورش کومار).

با توجه به توضیحات ارائه شده تاثیر رنگ ها بر فروش بیشتر از چیزی است که فکرش را میکنید و با استفاده از رنگ ها به صورت هوشمندانه میتوانید مشتریان بیشتری را به سمت فروشگاه خود بکشانید.

منابع:

https://www.easyship.com/blog/color-psychology-in-marketing

https://www.wedia-group.com/blog