طراحی داخلی فروشگاه

طراحی داخلی فروشگاه

امروزه درامدزایی فروشگاهها و جلب مشتری های بیشتر و وفادار جنبه بسیار رقابتی به خود گرفته است، با ورود دنیای فروشندگی به فضای مجازی و آنلاین نیز این رقابت افزایش بیشتری پیدا کرده است. اما ایجاد یک فروشگاه فیزیکی برتری زیادی نسبت به فروش مجازی دارد و می توان راهکارهای بیشتری برای جذب مشتری به کار برد.

یکی از این راهکارها ایجاد دکوراسیون جذاب و زیبا و ایجاد یک حس خوشایند در مشتری و جلب توجه بیشتر برای کشاندن مشتری های بیشتر به سمت فروشگاه شما و در نتیجه فروش بیشتر میباشد. به طور خلاصه، طراحی داخلی فروشگاه بسیار مهم است، زیرا قدرت جذب مشتریان و تأثیرگذاری بر فروش را دارد.

دکوراسیون جذاب و هوشمندانه

فروشگاههای متعدد با خدمات گوناگون وجود دارد ولی نقطه مشترک همه ی آنها در این است که همه میخواهند حس خوبی را در مشتری ایجاد کرده و بر آن ها تاثیر گذار باشند تا بتوانند خدمات یا اجناس خود را به آن ها بفروشند.

چیدمان فروشگاهی چشم نواز و با طراحی هوشمندانه چیزی فراتر از زیبایی شناسی صرف است. این یک عنصر حیاتی است که می تواند مستقیماً بر آمار فروش و موفقیت کلی فروشگاه شما تأثیر بگذارد.

استراتژی‌های بهینه قفسه‌بندی فروشگاه برای تجربه جذاب و ایجاد لذت خرید خوب برای به حداکثر رساندن قراردادن محصول  در معرض مشاهده خریدار و استفاده از  فضای قفسه فروشگاه شما ضروری است. درینجا سعی ما بر این است که  راه‌حل‌های نوآورانه و مؤثری را بررسی می‌کنیم که باعث ایجاد فضای خوشایند در فروشگاه میشود.

ایجاد حس خوشایند در یک فروشگاه میتواند باعث شود مشتری وقت بیشتری را در فروشگاه شما بگذراند و در نتیجه احتمال خرید از فروشگاه شما بالا میرود.

 

قفسه بندی و رگال ها

قفسه بندی از مهم ترین اجزای ایجاد یک فضای مطلوب در فروشگاه به شمار میرود. چیدمان و نصب قفسه ها میتواند باعث جذابیت و احساس راحتی در فروشگاه یا بر عکس حس نامطلوب و آزار دهنده در یک فروشگاه شود.

چیدمان فروشگاه شما، نحوه و مکان نمایش محصولات و مسیری که مشتریان در فروشگاه شما طی می کنند مشخص میکند که مشتریان چه مدتی را در فروشگاه شما میمانند، آیا فروشگاه را سریع ترک میکنند یا مدت بیشتری در آن میمانند.

معمولا فروشگاههایی که محصولات زیادی را به فروش میرسانند در بخش قفسه بندی ممکن است از رعایت اصول قفسه بندی دور شوند تا بتوانند همه محصولات خود را در فروشگاه جایگذاری کنند.

قفسه ها و چیدمان هایی که فضای فروشگاه را گوچک و تنگ میکند عموما این حس را به مشتری القا میکند که اجناس این فروشگاه از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.

نکات مهم در طراحی قفسه بندی

  • قفسه بندی مناسب با اندازه و سبک فروشگاه خود انتخاب کنید.

هر فروشگاه با توجه به اندازه و مساحت فروشگاه و همچنین نوع محصول قفسه بندی خاص خود را نیاز دارد. یک اشتباه متداول در بعضی از فروشگاهها این است که برای قرار دادن بیشتر محصول در فضای فروشگاه، قفسه بزرگ در نظر میگیرند یا اینکه قفسه ها و رگال ها را در فواصل خیلی نزدیک به هم قرار میدهند.

  • محصولات را در دسترس قرار دهید

در هنگام طراحی قفسه ها و چیدمان تا حد امکان اجناس را در دسترس قرار دهید تا حس راحتی بیشتری به مشتری ها القا کنید.

طراحی و چیدمان ویترین

ویترین ها اولین بخش فروشگاه شما هستند که میتوانند مخاطب را به سمت فروشگاه شما بکشانند، در طراحی ویترین ممکن است فقط یک بخش کوچک باعث جذب مشتری به سمت شما شود و باعث شود که مشتری به داخل فروشگاه شما کشیده میشود یا به مسیر خود ادامه میدهد.

به این منظور سعی کنید محصول پرطرفدار و پرفروش خود را در مرکز ویترین قرار دهید تا بیشترین سطح دید را به خود اختصاص دهد و بعد محصولات دیگر را در اطراف آن قرار دهید و البته با اولویت محبوبیت آنها.

به خاطر داشته باشید تا حد امکان ویترین را شلوغ نکنید، امروزه سبک های مینیمال در طراخی جزو پرطرفدارترین طرح ها هستند زیرا در عین سادگی زیبایی را انتقال میدهند.

 

رنگ ها در طراحی داخلی

رنگ پردازی فروشگاهها حرف های زیادی برای گفتن دارند، رنگ ها میتوانند حسی ک شما میخواید در مشتری ایجاد کنید را دوچندان سرایت دهند.

از طریق انتخاب های رنگی هوشمندانه، تابلوهای جسورانه و طرح های نوآورانه، فروشگاه ها این پتانسیل را دارند که محیطی  ایجاد کنند که باعث ایجاد حس خوشایند، هیجان یا آرامش و تجربه حس هایی شود که باعث میشود مشتری یک خرید به یاد ماندنی را تجربه کند و مجدد به فروشگاه بازگردد.

رنگ شامل انرژی می باشد که در احساسات و فرآیندهای شناختی تاثیر دارد و واکنش های روانشناختی نسبت به رنگ ها، نتیجه تغییرات در وضعیت احساسات و توجه فرد است.
هنگامی که رنگ ها مشاهده می شوند و به مغز منتقل می شوند، مغز یک هورمون تولید می کند که بر وضعیت عاطفی فرد، احساسی و میزان انرژی تاثیر می گذارد. افراد جوان‌ به رنگ‌های تند بهتر پاسخ می‌دهند و افراد مسن‌تر رنگ‌های لایت تر را دوست دارند.

رنگ آبی حس آرامش و رنگ قرمز حس هیجان بیشتری را القا میکند. رنگ سفید حس هیجان انگیزی دارد ولی میتواند حس تمیزی را نیز القا کند. رنگ سبز حس طراوت و آرامش را انتقال میدهد و بیشتر در گل فروشی ها یا فروشگاههایی ک محصولات طبیعی و ارگانیک میفروشند کاربرد دارد.

صورتی رنگی پر انرژی و بنفش رنگی خلاقانه است. اغلب، این رنگ ها با عشق همراه است و در مغازه هایی که زنان را هدف قرار می دهند، استفاده می شود.

نارنجی اشتها را تحریک می کند، بنابراین فروشگاه های مواد غذایی میتوانند از آن بهره ببرند. زرد یک رنگ شاد است و اغلب به عنوان رنگ اصلی در فروشگاه های کودکان یافت می شود.

پس آثار رنگ ها را بر ایجاد تجربه خرید خوب بر مشتریان جدی بگیرید و از رنگ ها هوشمندانه استفاده کنید. شاید نیاز باشد در مورد علم و روانشناسی رنگ ها بیشتر یاد بگیرید ولی نگران نباشید با یک جستجوی کوچک در اینترنت میتوانید مقالات زیادی را پیدا کنید.

 

نورپردازی

در نورپردازی یک فروشگاه انواع نور گرم، نور سرد، نور طبیعی، نور فلورسنت… و وسایل زیادی برای انتخاب وجود دارد، انواع روشنایی در یک فروشگاه را می توان به چهار دسته کلی تقسیم کرد:

  • نور عمومی محیط
  • روشنایی
  • نورپردازی تاکیدی
  • نورپردازی تزئینی

نور گرم و مهتابی به مشتریان این پیام را می‌فرستد که تجربه خریدی صمیمی‌تر و ویژه‌تری خواهند داشت. اغلب فروشگاه‌های پوشاک را می‌بینید که از نور رشته‌ای استفاده می‌کنند، زیرا نور رشته‌ای رنگ‌ها را کمی «واقعی‌تر» نشان می‌دهد و خود خریداران وقتی لباس‌ها را امتحان می‌کنند رنگ پریده و آبی به نظر نمی‌رسند. هدف یک  لباس فروشی از نورپردازی این است که خریدارانش  ظاهر لباس هایش را دوست داشته باشند، و گاهی اوقات حتی اگر قسمت اصلی خرید با لامپ های فلورسنت روشن شود، قسمت های مناسب با لامپ های رشته ای روشن می شوند.

نورپردازی برجسته یا تاکیدی جایی است که شما خلاقانه توجه را به کالاهای خود جلب می کنید. شما می توانید یک منطقه خاص از فروشگاه خود را با نورهای مختلف بولد کنید ، توجه مشتری همیشه به منطقه متفاوت جلب می شود. یا اینکه محصول خاصی را بولد کنید مانند نقاشی های قاب شده روی دیوار، یا چراغی که با دقت روی میز نمایش کتاب ها قرار داده شده است. خواربارفروشی‌های گران‌قیمت گاهی اوقات گوشت‌هایشان را با نور قرمز کمی در نمایشگر یخچال‌شان و ماهی‌هایشان را با نور آبی روشن می‌کنند. باعث جذابیت بیشتر محصول می شود.

در نهایت، نورپردازی تزئینی به فروشگاه شما فضایی جذاب می بخشد. نورهای تزیینی میتواند توجه مشتریان بیشتری را به سمت فروشگاه شما جلب کنند.

کفپوش و سقف

در هنگام طراحی داخلی از نقش کفپوش و سقف غافل نشوید، هر قدر هم در رعایت همه نکات بیان شده خوب عمل کنید ولی کفپوش یا سقف با طرح اجرا شده هماهنگ نباشد، به طراحی مناسبی نخواهید رسید

انتخاب کفپوش چه از نظر جنس و چه از نظر رنگ میبایست با طرح اجرایی، نورپردازی، ویترین و… در هارمونی باشد. اکثرا در فروشگاههای لباس از کفپوشهای چوبی و یا موکت استفاده میشود به دلیل اینکه این فروشگاهها سروصدای زیادی ندارند و کفپوش های دیگر صداهای آزاردهنده ای ایجاد میکنند.

ولی در فروشگاههای مواد غذایی بیشتر از کفپوشهای سرامیک یا موزاییک استفاده میشود به دلیل اینکه کف این فروشگاهها نیاز دارد به صورت دوره ای تمیز شود.

امیدواریم مطالب بیان شده بتواند در اجرای طراحی خوب و مطلوب برای فروشگاهتان به شما کمک کرده باشد.

اگر قصد افتتاح یک فروشگاه موادغذایی، هایپرمارکت یا سوپرمارکت را دارید میتوانید به صورت رایگان از مشاوران ما کمک بگیرید.

09120563551

09037245551