پلانوگرام چیست و چه کاربردی دارد؟

پلانوگرام

پلانوگرام (POG) چیست؟

برای خرید قفسه دیواری فروشگاهی کلیک کنید.

پلانوگرام فروشگاه و کاربرد آن در ایجاد مشتری وفادار

امروزه بازار فروش با توجه به ایجاد کارخانجات، تولیدی ها و شرکت هایی که محصولات مشابه تولید میکنند، جنبه رقابتی بالایی به خود گرفته است، بنابراین تمامی این سازمان ها از راهکارهای مختلفی برای بازاریابی موفق و پیشی گرفتن در فروش محصولات خود از رقبا استفاده میکنند.

یکی از ین راه کارها پلانوگرام (POG) میباشد. پلان-و-گرام یا شماتیک به معنای نقشه ی نمایش بصری محصولات و خدمات یا طرحی برای نمایش کالاهای یک فروشگاه به منظور به حداکثر رساندن فروش هستند.

پلانوگرام طرح کلی است که هر شرکت برای خرده فروشی های خود در نظر میگیرد که بر اساس آن مکان و مقدار کالاهایی که قرار است در معرض دید قرار بگیرند، با مشخصات دقیق، طرح چیدمان در قفسه فروشگاهها، مشخصات تعداد و اندازه و هر اطلاعاتی که مفید و ضروری تشخیص داده شود، برنامه ریزی میشود.

خرید قفسه دیواری سوپرمارکتی

انواع پلانوگرام

پلانوگرام 6 نوع اصلی دارد :

  1. بلوک قرار دادن محصول

    این روش بدین معنا است که تمامی محصولات که از یک دسته و خانواده هستند در کنار هم قرار میگیرند. درین روش تمرکز صرفا روی محصول است و برند و نام تجاری محصولات در نظر گرفته نمیشود.

    این چیدمان به دلیل سادگی و در دسترس بودن محصولات برای مصرف کننده ها، متداول ترین روش پلانوگرام در فروشگاهها می باشد.

  2. چیدمان بر اساس حاشیه سوددرین روش محصولات بر اساس سودی که به تولید کننده میرسانند چیدمان میشوند و سهم کالا در هر طبقه بر اساس همین فاکتور در نظر گرفته میشود.
  3. افقی قرار دادن محصول

    در این روش محصولات که در یک دسته بندی قرار دارند و از یک خانواده هستند به صورت افقی کنار هم قرار میگیرند.

    این روش به مشتری کمک میکند که بتواند محصولات را از جنبه های مختلف بررسی کند و در نهایت محصول مورد نظر خود را خریداری نماید.

  4.  عمودی قرار دادن محصول

    در این روش محصولاتی که در یک دسته بندی قرار دارند، در طبقات مختلف قفسه، در جاهایی که بیشترین دید را دارند در دسترس مشتری قرار میدهند.

    این روش خصوصا برای برندهایی که به تازگی وارد بازار شده اند میتواند کاربرد مفیدی برای شناسایی و جذب مشتری برای خرید محصول باشد.

  5.  چیدمان بر اساس وضعیت تجاریدرین روش برند اقتصادی اولویت داده میشود و کالاهایی که دارای برندهای موفق تر و فروش بیشتر هستند در اولویت قرار داده شده و در هنگام چیدمان در قفسه هایی قرار میگیرند که دید بیشتر و دسترس پذیری بهتری دارند.
  6. چیدمان بر اساس سهم بازار

درین روش کالاهایی که درامدزایی و فروش بیشتری دارند، سهم بیشتری از فضای قفسه بندی را به خود اختصاص میدهند،در این روش فروشنده سود حاصل خود را از هر کالا یا برند در نظر میگیرد و بر اساس آن پلانوگرام خود را طراحی میکند.

خرید قفسه خودایست وسط فروشگاهی

طراح پلانوگرام فروشگاه کیست؟

چه کسی پلانوگرام را طراحی میکند؟ پلانوگرام بر چه اساس طراحی میشود؟

به فردی که این مهارت را دارد پلانوگرامر یا متخصص پلانوگرام می گویند. به خود متخصصان پلانوگرام نیز POG می گویند. متخصص پلانوگرام برای هر محصول با تجزیه و تحلیل الگوهای فروش گذشته و فعلی طرحی برای اجرای یک پلانوگرام در فروشگاههای هدف تهیه میکند.

یک پلانوگرامر می تواند توصیه های موفقیت آمیزی در مورد تعداد رویه هایی که یک محصول خاص باید در خرده فروشی ها باید دنبال کند ارائه دهد.

انطباق پلانوگرام چیست؟

انطباق پلانوگرام به فرآیند اطمینان از مطابقت پلانوگرام با الزامات مشخص شده در نمودار اشاره دارد. این شامل بررسی طرح پلانوگرام فروشگاه ، تأیید اینکه آیا پلانوگرام به درستی اجرا شده است و بررسی نتایج این پیاده سازی است.

این نمودار نشان می‌دهد که محصول باید در کدام قسمت قفسه به نمایش گذاشته شود. و چه محصولاتی اطراف آن قرار بگیرند. پلانوگرام حاصل به صورت تصویری چاپ می‌شود، که سپس توسط تیم فروش و پروموترها در خرده فروشی ها پیاده سازی میشود.

این امر به مدیریت اجرایی یک فروشگاه خرده‌فروشی یا زنجیره ای، کنترل بیشتری بر نحوه نمایش محصولات می‌دهد و آنها را قادر می‌سازد تا موفقیت پلانوگرام‌های خود را اجرا و بهبود بخشند. اجزای پلانوگرام اغلب در برنامه ریزی فضای بزرگ و برنامه های کاربردی مدیریت فضای فروشگاه گنجانده می شوند.

 

خرید قفسه سوپری

پلانوگرام انباری

از جمله مزایای طراحی پلانوگرام برای انباری
  • داشتن فضای انباری مفید و کارآمد
  • سرعت بخشیدن به امور انبار
  • نظم بخشیدن به جریان فضای انبار و ورود و خروج
  • سرعت در ارائه خدمات انبار
  • اختصاص فضای مناسب به کالاها بر حسب نیازها

طراحی پلانوگرام برای انبار شاید چندان ضروری به نظر نرسد، ولی این کار باعث بهبود مدیریت فضای انبار و کارکنان میشود، به وسیله ی طراحی پلانوگرام دسترس پذیری کالاها آسان تر شده و روند ورود و خروج سرعت میگیرد.

در طراحی پلانوگرام انبار کالاهایی که بیشترین ورود و خروج بیشتری دارند دسترس پذیری بیشتری به خود اختصاص میدهند و حتا بر حسب نیاز مشتری کالاهایی که بیشترین خروج را دارند سهم بیشتری از قفسه ها را اشغال میکنند. در صنایعی که کالاها تاریخ انقضا دارند کالاهایی ک تاریخ انقضای سریع تری دارند در نزدیک ترین بخش قرار میگیرند.

طراحی اصولی قفسه های فروشگاهی و انباری نقش زیادی در ارائه خدمات بهتر به مشتریان و تسریع خدمات و فروش و همچنین استفاده بهینه از فضای موجود را فراهم می آورد، تیم پارس قفسه کاوه با سالها تجربه در طراحی پلن و فروش و خدمات پس از فروش قفسه بندی فروشگاهی و انباری در خدمت شماست تا بهترین راه حل ها و طراحی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد، کافیست ازطریق شماره های زیر با ما در تماس باشید.

09120563551
09037245551
09129408429