بهترین راهنمای تاسیس فروشگاه

احتمالاً یک آشنایی نسبی با فروشگاه‌ زنجیره‌ای داشته باشید. این فروشگاه‌ها بیشتر شامل مراکز خرید محصولات غذایی و خانگی می‌شوند. مراکزی که تعدادشان در شهرهای پرجمعیت هرروز دارد بیشتر می‌شود؛ و دلیل آن هم تمایل اغلب مردم به خرید یک جای موارد مورد نیازشان است. در یک تعریف ساده فروشگاه ‌های زنجیره ‌ای را می‌توانیم این طور تعریف کنیم:

فروشگاه‌های زنجیره‌ای، دو یا چند فروشگاه‌ شبیه به هم هستند که تمرکز آنها بر روی خرده‌ فروشی متمرکز شده است.

این فروشگاه‌های بزرگ با نام و برند مشترک ایجاد می‌شوند و محصولات مشترکی را به فروش می‌رسانند. حتی در بسیاری از موارد، شکل طراحی و تبلیغات این فروشگاه‌ها نیز ممکن است شبیه به هم باشد. مورد دیگر مدیریت این فروشگاه‌ها است. مراکز فروش زنجیره‌ای به صورت پیوسته و زیرمجموعه‌ای اداره می‌شوند و از سیاست‌های واحدی پیروی می‌کنند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای امروزه در انواع مختلف و با اهداف متفاوتی تأسیس می‌شوند. مهم‌ترین دسته در این مراکز، فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی هستند که به صورت کشوری تأسیس شده و در بیشتر شهرهای کشور دارای نمایندگی فعال هستند. محصولات اصلی این خرده فروشی‌ها، مواد غذایی و خوراکی، محصولات بهداشتی و تمامی مواد مورد نیاز برای گذران زندگی خانوار است.

در کنار این فروشگاه‌ها ممکن است برخی برندها و شرکت‌های تولید کننده نیز به فکر راهنمای راه اندازی یک فروشگاه زنجیره ای بیفتند. برای مثال اغلب شرکت‌های تولید کنندۀ وسایل الکترونیکی خانگی دارای چنین فروشگاه‌هایی در سطح کشور هستند.

سرمایه‌گذاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

اگر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستید، چند راه متفاوت را می‌توانید پی بگیرید. ساده‌ترین راه حل گرفتن نمایندگی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای ثبت شده است. راهی که دردسر کمتری داشته و همراه با ریسک‌ کمتری هم خواهد بود. به خصوص اگر در شهری کم‌جمعیت زندگی می‌کنید، این راه حل گزینۀ مناسبی برای انتخاب شما خواهد بود. در این صورت تنها دردسری که باید متحمل شوید، یافتن یک مکان مناسب جهت راه‌اندازی فروشگاه، تأمین کالا، گرفتن مجوزهای کسب و … است.

اما اگر قصد داشته باشید با برند خودتان یک فروشگاه زنجیره‌ای تأسیس کنید، روند کار کمی متفاوت‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد. اگرچه امروزه روند گرفتن مجوزهای لازم با سرعت بیشتری انجام می‌شود؛ اما مشکل شما فقط گرفتن مجوزهای لازم نیست. مدیریت کلان چند شعبه، تعیین سیاست‌ها و هدف‌گذاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برنامه‌ریزی تمام‌وقت از جمله چالش‌های مهم این کار خواهد بود. ‌مسئلۀ دیگر هزینه‌های ثبت برند و راه‌اندازی فروشگاه مجازی اختصاصی است. این کار نیاز به هزینه‌ای کلان و صبر بالا دارد؛ اگرچه با توجه به ظرفیت این کسب و کار، با کمی صبر و تلاش و مهمتر از همه گرفتن تصمیم‌های عاقلانه، قطعاً می‌توانید به سود مناسبی نیز دست پیدا کنید. به علاوه که با این کار توانسته‌ای برای عدۀ بسیاری اشتغالزایی کنید؛ که این نیز ارزشمند است.

فرایند گرفتن مجوز جهت راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای

یکی از اساسی‌ ترین چالش‌ها در مسیر راه‌اندازی مراکز فروشگاهی زنجیره‌ای اخذ مجوزهای لازم و پروانۀ کسب است. در این مرحله با دو مسیر روبرو خواهید بود. مسیر اول برای زمانی است که محل تأسیس فروشگاه را در اختیار دارید و آن را آماده کرده‌اید و حال قصد دارید با گرفتن مجوزهای لازم کار را شروع کنید. اگر در این مسیر قرار دارید، باید به سراغ دفتر مرکزی اتاق اصناف استان بروید و از آنجا مراحل کسب مجوزهای لازم را پیگیری کنید.

مسیر دوم برای زمانی است که مکان آمادۀ راه‌اندازی نیست یا شما قصد دارید با گرفتن محوزهای لازم شروع به ساخت یا آماده سازی مکان کنید. در این حالت ابتدا لازم است به سراغ مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت بروید. پس از اینکه مجوزهای لازم جهت جواز تأسیس فروشگاه را دریافت کرده و مکان را آماده کردید، حال می‌توانید برای دریافت پروانه کسب و بهره‌برداری به سراغ مسیر اول بروید. البته خیلی نگران این مراحل نباشید. اگر مدارک لازم را در اختیار دارید، کارتان در مرکز امور اصناف کمتر از 24 ساعت طول می‌کشد و به فاصلۀ یک روز مجوزهای مورد نیازتان صادر خواهد شد.

امروزه راه‌اندازی فروشگاه‌ زنجیره‌ای به عنوان یک طرح کسب و کاری خوب مطرح است. این فروشگاه‌ها دو یا چند مرکز فروشگاهی هستند که با یک نام و برند متحد تأسیس می‌شوند؛ سپس محصول یا محصولات مشابهی را به فروش می‌رسانند. معمول‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خواربارفروشی‌ها و فروشگاه‌های عرضۀ محصولات غذایی، بهداشتی و … خانگی است. البته ممکن است برخی برندهای تولیدی نیز اقدام به راه‌اندازی نمایندگی‌های زنجیره‌ای در سطح شهر یا کشور کنند.

دیدگاه‌ها 0

*
*